Centralni događaj prošlogodišnjeg desetog izdanja Fubara, najdugovječnijeg glitch art festivala na svijetu, bila je izložba glitch umjetnosti koja je okupila više od stotinu umjetnika i umjetničkih grupa iz cijelog svijeta koji_e se bave različitim vidovima digitalnog eksperimentalnog stvaralaštva. Glitch umjetnost je umjetnost greške koja dekonstrukcijom digitalnih elektroničkih semantičkih sustava i naglašavanjem važnosti digitalnog eksperimenta ukazuje na materijalnost digitalnih sustava. Fokus izložbe 2024. godine tematski je bio usmjeren na arhiviranje neuspjeha i grešaka dok je kustoski odabir obuhvaćao djela nastala u pukotinama novomedijske umjetnosti, uključujući neuspjele i nikad prije izložene radove. Cilj postava bio je prikazati djela koja počivaju na greškama, neuspjelim pokušajima, oštećenim datotekama, lomovima u kodu i materijalnim tragovima softverskih i hardverskih kvarova.
Za Fubar postav u ovogodišnjem izložbenom programu Festivala empatije (24.-30.11.2025. Rijeka-Osijek-Zagreb) odabrali smo djela koja raznovrsnošću pristupa i tematika prikazuju širinu mogućnosti koje neuspjeh donosi. Neuspjeh je vrlo često izvrstan početak, prostor slobode i novine, koji otkriva naše prednosti – našu snalažljivost, strpljenje, maštu. U pukotinama i greškama digitalnih datoteka uvijek ćemo pronaći inspirativne ideje, uzorke i potencijale, a njihovim dijeljenjem možemo osnažiti i druge. Odabrana djela pripadaju u domenu eksperimentalne video umjetnosti a tematski obuhvaćaju vrlo široko područje – od feedback petlji, skriptnih kolaža, machinima performansa i remixiranih arhiva, do analognih degradacija, AI konflikta, alkemijskih nedovršenosti i digitalnih ostataka. Sva djela koriste prostore slobode stvorene greškom – procesne promjene, algoritamska ponavljanja, performativne simulacije, petlje i feedback kao i digitalni zaborav. Obzirom da se festival odvija i u Tiflološkom muzeju, pristupili smo izradi audiodeskripcija za jačanje pristupačnosti multimedijske eskperimentalne umjetnosti, a pri čemu smo surađivali s Centrom za audiodeskripcije.
Popis djela prema lokacijama:
Tiflološki muzej Zagreb
- Ashkan [IR] Unclear Sideway [2024] 02’39’’
- Henrique Cartaxo [BR] How to walk around and be perceived as normal [2024] 01’39’’
- Michael Betancourt [US] Mnemonic Fields [2024] 02’00’’
- Rachel Efruss [US] Noise Study 02 [2024] 03’06’’
+ - crash-stop [IE] Words words words [2024] 02’51’’
- jonCates [US] RGBMTLRMX [2024] 01’00’’
- mother_woolf [IE] rebis-in-situ [2024] 01’11’’
- Tristan Calvo-Studdy [US] TEXT DEGRADATION [2024] 02’27’’
Gradska knjižnica Rijeka
Kulturni centar Osijek
- Matteo Campulla [IT] THAT FEELING [2024] 40’20’’
- VAL1S [HR] 空っぽの夢 [Empty Dreams] [2023-2024] 41’27’’
Popis djela s biografijama umjetnika_ca:
Ashkan [IR] Unclear Sideway [2024] 02’39’’
Video prikazuje organski rast koji se razvija i napreduje kroz greške. Korištenjem feedbacka i pohranjenih kadrova nastaju nove linije i oblici, a svaki pomak – uključujući glitch – utječe na detalj i strukturu slike.
Ashkan je rođen 1998. u Teheranu. Studirao je arhitekturu na Sveučilištu Mazandaran, gdje je razvio interes za spoj umjetnosti i tehnologije kroz računalni dizajn i organske koncepte. Nakon rada u arhitektonskim studijima okreće se digitalnoj umjetnosti te ulazi u područje novomedijske umjetnosti, koje mu omogućuje da poveže oba svoja interesa.
ashkankhodaverdi.com
crash-stop [IE] Words words words [2024] 02’51’’
Kolaž sastavljen od asemičkog teksta, tehničkih priručnika i viktorijanskih otisaka, fotografiranih, skriptno rascijepljenih i ponovno složenih. Svaka slika glitchana je više puta, pretvorena u GIF, potom u MP4, a zatim spojena u jedan video.
crash-stop djeluje u ruralnom okrugu Offaly u Irskoj. Njegov rad istražuje remix kulturu, ponovnu uporabu starog hardvera i softvera te otvoreni kod. Svoje radove i projekte objavljuje pod Creative Commons licencom.
crash-stop.org
Estelle Flores [BR] Explaining-Showing-Doing Series [2024] 05’30’’
Serija od osam machinima radova nastalih u The Sims 4, koji istražuju čitanje svijeta kao performansa. Izvorno snimljeni za multikanalnu instalaciju “Your Home”, “Explaining-Showing-Doing” je dio dugogodišnjeg procesa u kojem autorica koristi igru kao alat za slikanje, bilježenje i izvođenje. Tijekom četiri godine rada u virtualnom prostoru, od stvaranja serije od 301 digitalne slike do snimanja in-game performansa, autorica povezuje simulaciju s podsviješću, željama i strahovima koji se otkrivaju tijekom igranja.
Estelle Flores je suvremena umjetnica iz Curitibe (Brazil), koja od 2021. istražuje umjetnost videoigara. Uglavnom koristi The Sims 4 i druge simulacije za machinimu i post-fotografiju. Bavi se dvostrukim značenjem pojma “play” (izvedba i igranje), istražujući performativnost i pitanja identiteta u igrama: Tko želim biti? Što želim raditi?
estelleflores.hotglue.me
Henrique Cartaxo [BR] How to walk around and be perceived as normal [2024] 01’39’’
Kratak video tutorijal o životu, sastavljen od filmskih i plesnih fragmenata iz povijesti eksperimentalnog performansa. Uzorkuje fragmente iz niza povijesnih plesnih i eksperimentalnih filmova — od Ways to Strength and Beauty (1925.), Solo (1960.), Film with Three Dancers (1970.) i The Mind is a Muscle (1978.) do Break (2009.). Tekst generira AI a glas je sintetiziran.
Henrique Cartaxo je multidisciplinarni video umjetnik, eksperimentalni dokumentarist i filmski montažer iz Brazila. Montaže njegovih filmova prikazane su u konkurenciji festivala poput Cannesa, Sundancea i Clermont-Ferranda. Kao redatelj istražuje autobiografski dokumentarizam i videoart, s radovima prikazanim na DocLisboi, True/Falseu, Fubaru, MUFF Marseilleu i Kabayitos Microcinema NYC.
objkt.com/@henriquecartaxo?mimetypes=video
jonCates [US] RGBMTLRMX [2024] 01’00’’
RGB MTL CRT RMX je remiks 鬼鎮 (Ghosttown) glitch-western filma iz 2018., komprimiran i prilagođen CRT ekranu. Prikazuje Emily Mercedes Rich kao Kaubojku a uključuje i originalnu autorsku glazbu, uz arhivske snimke jahanja iz 1975.
jonCates je “Glitch Western” umjetnik i kauboj te jedan od pionira glitch umjetnosti. U svojem radu istražuje tehnološke greške, estetsku nestabilnost i kritiku digitalnih sustava. Predavač je digitalne umjetnosti i istraživač medijskih umjetničkih povijesti. Njegovi su radovi izlagani, izvedeni i objavljeni međunarodno. Osnivač je Glitch School i Glitch Art Gallery, aktivnih u Taipeiju (台北,台灣) i online.
joncates.com
Matteo Campulla [IT] THAT FEELING [2024] 40’20’’
Video je više puta konvertiran i “uništavan” python kodom, slučajno produžen s 12 na 40 minuta. Djelo je oda digitalnoj nesavršenosti gdje glitch nije greška već jezik koji poznato pretvara u iznimno. Svaka kaotična scena zadržava prepoznatljive fragmente, dok um pokušava dešifrirati nepoznato.
Matteo Campulla je rođen 1982. u Iglesiasu na Sardiniji. Započeo je umjetničku praksu krajem 90-ih u anonimnim kolektivima. Od 2019. živi i radi u Milanu. Njegov rad nastaje iz miješanja različitih jezika, a glitch koristi kao estetski izraz suvremene krize i percepcije stvarnosti pojedinca.
www.matteocampulla.com
Michael Betancourt [US] Mnemonic Fields [2024] 02’00’’
Animacija generativnih glitcheva nastalih međudjelovanjem AI (LoRA) modela koji brišu rad jedni drugima. Svaki ključni kadar je zasebni AImaglitch, stvarajući halucinantni tok koji priziva vremenski kontinuitet koji počinje fragmentima djetinjstva koje upotpunjava potragom za smislom života.
Michael Betancourt je kubansko-američki teoretičar, filmski autor i istraživački umjetnik poznat po pionirskom radu u digitalnom kapitalizmu, motion graphicsu i glitch umjetnosti. Od 1990. stvara glitch fotografije i filmove izlagane u muzejima, galerijama i na festivalima poput Tate Moderna, Art Basel Miami Beacha, C.A. Ruhr, MOCA Miami, Bass Museum, Black Maria Film Festivala, Ann Arbor FF-a i mnogih drugih.
michaelbetancourt.com
mother_woolf [IE] rebis-in-situ [2024] 01’11’’
Djelo spaja 3D skeniranje, hex uređivanje, manipulaciju OBJ datoteka, Gaussian Splatting i zapise ekrana kako bi prikazao neuspjeli alkemijski Rebis — figuru koja ujedinjuje muško i žensko tijelo a predstavlja trans identitete i našu potrebu za metamorfozom u svijetu koji nas ne prihvaća. Neuspjeh postaje metafora brisanja queer oslobođenja iz povijesnih zapisa.
mother_woolf je trans i neurodivergentna glitch/digitalna umjetnica čiji se rad fokusira na rodnost i trans iskustvo. Glitch i rodna nekonformnost služe joj za propitivanje sustava i dekonstrukciju normativnih praksi. Izlagala je međunarodno (Boston CyberArts, Institut Français Hrvatska, …) i u Irskoj, a rad joj je objavljen i u Circa Magazineu. Inspiraciju pronalazi u radu Iana Keavenyja, Marka Klinka, Ras Alhagueu i queer ekologiji. Njeni recentni radovi koriste alkemiju kao metaforu tranzicije.
instagram.com/mother_woolf
Rachel Efruss [US] Noise Study 02 [2024] 03’06’’
Kompozitni rad nastao kolažiranjem i modulacijama analognog video–feedbacka, kombinacijama video miksera, modificiranih sklopova na CRT TV-u. Snimke su dalje digitalno obrađene kako bi se prilagodili slojevi, boje i vrijeme, a zvuk je kolaž terenskih i sintetskih snimaka rijeke Hudson i NYC podzemne željeznice u višestrukim petljama, filterima i slojevima.
Rachel Efruss je umjetnica i dizajnerica iz New Yorka koja spaja analogne i digitalne tehnologije u eksperimentalne videe, multimedijalne instalacije i vizualne izvedbe uživo. Zanima je digitalna antropologija i obrasci između prirode, čovjeka i tehnologije. Vodi radionice i organizira DIY događanja kako bi promicala dostupno umjetničko obrazovanje, kreativne eksperimente i izgradnju zajednice.
rachelefruss.com
Tristan Calvo-Studdy [US] TEXT DEGRADATION [2024] 02’27’’
Djelo nastaje tehnikom tzv. “analogne video degradacije”: višestrukim kopiranjem istoga videa s jedne VHS kazete na drugu – slika postupno gubi kvalitetu dok ne postane statična. Potom se u procesu montaže dodaje nova riječ s kojom se video uvijek iznova obnavlja kao nova generacija propalog djela.
Tristan Calvo-Studdy je španjolsko-američki filmski autor specijaliziran za dokumentarni film, grafički dizajn, video montažu i eksperimentalne analogne vizuale. Od 2017. surađuje s brojnim umjetnicima i institucijama na glazbenim spotovima, skečevima i reklamama. Diplomirao je Media Arts Production na Emerson Collegeu 2022., a baziran je u Bostonu.
www.tristancalvostuddy.com
VAL1S [HR] 空っぽの夢 [Empty Dreams] [2023-2024] 41’27’’
“Empty Dreams” je kompilacija autorskih djela koja spaja vizuale inspirirane nostalgijom, melankolijom i neznanim vedutama. Djelo prati posebna glazbena selekcija kojom djelo titra između zaborava i brzog trap-a. Rad okuplja zaboravljene, nikad dovršene projekte, nalik snovima koji blijede dok istovremeno otkrivaju svoju ljepotu i nove perspektive. Fragmenti djela inspirirani su, sada digitalno arhiviranim, snovima autora.
VAL1S je vizualni umjetnik iz Toronta koji se više od deset godina bavi videom, spajajući inženjersko znanje i automaciju u digitalni glitch izraz. Zanima ga ono skriveno i nevidljivo, stvaranje iz ničega i potraga za novim prilikama. Nakon preseljenja u Hrvatsku 2024. nastavlja istraživati nove impulse, putujući Europom i sudjelujući u suradničkim online i offline projektima koji brišu granice i spajaju autentične umjetničke prakse.
youtube.com/@VAL1SYST3M
Impresum
Izložba je dio selekcije kustosice Dijane Protić za izložbeni program Festivala empatije 2025. koji se odvija 24.11. – 30.11.2025. u Zagrebu, Osijeku i Rijeci, s temom NEUSPJEHA.
Festival empatije je interdisciplinarni projekt, projekt koji spaja umjetnost, psihologiju i inkluziju. U sklopu festivala posjetitelji mogu besplatno pogledati izložbe, filmske projekcije, poslušati razgovore o književnim djelima te sudjelovati u predavanjima i radionicama o mentalnom zdravlju. Festival ima sadržaj za svaku dobnu skupinu – od osnovnoškolaca do umirovljenika. Lokacije festivala pristupačne su osobama s invaliditetom.
festivalempatije.com
Umjetnici_e izlagači_ce
Selekcija autora_ica iz Fubar arhive: Ashkan, crash-stop, Estelle Flores, Henrique Cartaxo, jonCates, Matteo Campulla, Michael Betancourt, mother_woolf, Rachel Efruss, Tristan Calvo-Studdy, VAL1S
Fubar je međunarodni festival posvećen glitch umjetnosti i eksperimentalnim digitalnim praksama, koji kombinira izložbe, radionice, predavanja i online programe. Fokusira se na grešku kao kreativni alat, DIY metodologije i otvoreni softver, okupljajući umjetnike_ce, istraživače_ice i zajednice oko suvremenih digitalnih istraživačkih kulturnih praksi. Festival se od 2015. održava svake godine u Zagrebu, uz stalno aktivan online program, a od 2026. transformira se u bijenale varijabilne umjetnosti s greškom.
fubar.space
Audiovizualna prilagodba
Centar za audiodeskripcije
Dramaturg: Natko Jurdana
Redatelj: Antonio Pavlović
Naratorica: Petra Težak
Selekcija i produkcija
Umjetnička organizacija “Format C” (Dina Gligo i Vedran Gligo)
Format C je umjetnička organizacija fokusirana na suradničke, inkluzivne i otvorene procese u području suvremene vizualne i interdisciplinarne digitalne umjetnosti. Djeluje kroz produkciju dugoročnih istraživačkih programa, međunarodne suradnje i javne programe temeljene na FLOSS alatima, eksperimentalnim metodologijama i zajedničkom učenju. Organizacija razvija mrežne i lokalne projekte koji potiču participaciju, razmjenu znanja i slobodnu kulturnu produkciju, uz naglasak na održivost, pristupačnost i dijeljenu digitalnu infrastrukturu.
formatc.hr
Financijska potpora
Produkcija Fubar postava dio je programa Festivala empatije 2025. te programa “Fubar izložba i arhiva”, a financirana je sredstvima Ministarstva kulture i medija, Grada Zagreba i Zaklade Kultura nova.
