E(k)lek(t)(r)ične greške

 

Glitch, riječima umjetnice Rose Menkman, funkcionira kao “prekrasan prekid koji odmiče objekt od uobičajenog oblika i diskursa prema ruševinama uništenog značenja”. Umjetnost namjerne greške izvire iz slučajno ili namjerno oštećenih digitalnih dokumenata zbog čega ključ leži u procesu njenog nastanka. Bilo da je riječ o pronađenim materijalima ili o korištenju otvorenog softvera kojim se narušava očekivani tok tehnoloških procesa, glitch razotkriva šum u komunikaciji između čovjeka i računala. Premda estetika pojedinih radova djeluje kao konačni cilj, ona je zapravo samo rezultat proizvoljnih permutacija u tehnološkim sustavima. Koliko god bilo nasumično, eksperimentiranje s vizualnim i digitalnim kôdom ostavlja vidljivi trag koji, poput nekog začudnog jezika, za čovjeka ostaje neprovidan.

Format /’fu:bar/ festivala stvara punkt susreta različitih sudionika i publike te pruža intenzivno iskustvo glitch umjetnosti. Iako većina posjetitelja neće prisustvovati svim događanjima niti će pomno proučiti sve radove, takvo zgusnuto i bogato iskustvo nužno je za praćenje i upoznavanje umjetničkih glitch stremljenja.

Svakom festivalskom izdanju prethodi otvoreni poziv namijenjen “svima koji stvaraju greškama, utjelovljuju digitalnu nasumičnost u opipljive objekte, te zvučne i vizualne instalacije”. Tematski fokusi kao što su “dijeljenje i digitalno zajedništvo” ili “vidljivost u odnosu na razne koncepcije vrijednosti digitalne umjetnosti” služe kao okosnica, ali proces odabira je vrlo široko postavljen što se ogleda u velikom broju lokalnih i međunarodnih sudionika. Format C kao organizatori festivala donekle izbjegavaju kustosku ulogu i ne grade festival na principima prethodnog pozivanja umjetnika_ca jer njihov cilj nije toliko reprezentativnost samog festivala koliko stvaranje platforme koja glitch umjetnicima pruža priliku za predstavljanje svog rada, povezivanje i, naravno, učenje jednih od drugih. Stoga događanja poput radionica, performansa, predavanja, projekcija i središnje izložbe čine već prepoznatljivu strukturu svakog festivalskog izdanja. Umjetničke rezidencije također pridonose posvećenoj suradnji s pojedinim umjetnicima koji tom prilikom upoznaju i novi umjetnički kontekst.

Festival se održava od 2015. godine, a brojni radovi su redovito bili izloženi u relativno malom prostoru zagrebačke Galerije Siva. Njihovo izlaganje je stoga podrazumijevalo preklapanja, nizanja, ponavljanja, a gdjegdje se našao i kakav objekt na zidu. Međutim, prostorne premise su se promijenile zbog pandemije i potresa, te je 2020. festival većim dijelom održan online. Time se računalna umjetnost opet našla u računalnom kontekstu što za glitch umjetnost nije posebno iznenađujuće, budući da je međunarodna glitch zajednica prilično dobro povezana upravo na mreži. Štoviše, kontekst mreže se pokazao kao novi potencijalni prostor i budući festivali će barem dio programa predstaviti i online.

Ipak, to ne znači da će se napustiti ideja o fizičkom izdanju jer kako se do sada pokazalo, upravo to iskustvo dijeljenja fizičkog prostora te sudjelovanje na različitim aspektima festivala ključno je ne samo za sudionike_ce, organizatore_ice i volontere_ke, već i za lokalnu publiku. Jer iskustvo glitch festivala im nudi i mogućnost da, osim o umjetnosti, razgovaraju i o koječemu drugom ili da jednostavno budu prisutni. Zato je /’fu:bar/ festival važno sagledati kao cjelinu, premda se ne mora pogledati u cijelosti.


Druge objave vezane uz temu: formatc.hr/cat/fubar


Tekst: Irena Borić
Tekst čitala: Teuta Gatolin
Lektura: Martina Kontošić
Vizuali: Format C


Projekt razvoja otvorene online platforme “Inquiry Inc.” podržan je sredstvima Ministarstva kulture i medija RH, posredstvom Javnog poziva za programe digitalne prilagodbe i kreiranje novih kulturnih i edukativnih sadržaja, 2021. i 2022.

/’fu:bar/ je organiziran u partnerstvu udruge AKC i umjetničke organizacije Format C, uz podršku niza projektnih partnera. /’fu:bar/ 2021. podržan je financijskim sredstvima Zaklade Kultura nova, Ministarstva kulture i medija RH i Grada Zagreba, Grada Rijeke te sredstvima brojnih glitch art donatora/ica.


Read More